Podlipácká Á-trojka rcA3 

pravidla

Autor: Marek Ambrož

1. Specifikace modelu

Soutěže se mohou účastnit rádiem řízené modely odpovídající kategorii A3 nebo polomakety větroňů obdobných rozměrů a hmotnosti.

Kategorie A3

  • bezmotorový kluzák
  • maximální plocha křídla + VOP je 12 dm2
  • minimální hmotnost 150 g

Model nemusí odpovídat těmto pravidlům absolutně přesně, ale příliš odlišné modely budou do soutěže připuštěny až po schválení hlavním rozhodčím.

Obr: příklad klasické A3 

Obr: polomaketa cvičného kluzáku

 

Obr: doporučená konstrukce kluzáku 

Obr: rozmístění RC soupravy

 

Start modelu je proveden gumicukem (10m gumy průřezu 1x10mm + 50m silonu tl.0,35mm). Gumicuk musí být před závodem schválen hlavním rozhodčím. Závodníci jsou povinni používat pro soutěžní starty pouze schválený gumicuk.

Je zakázáno

  • mít na modelu pohonnou jednotku.
  • startovat jinak než gumicukem (kruhový hod, katapult…).
  • mít na modelu vztlakové nebo brzdící klapky.
  • používat jiný než schválený gumicuk.

 

2. Vlastní soutěž

  • Skládá ze dvou bodovaných disciplín a to z doby trvání letu a přesnosti přistání.
  • Obě disciplíny budou provedeny v jednom startu (kole).
  • Soutěž se létá na 3 až 5 startů (kol), každý start je bodován.

        Doba trvání letu

  • Počítá se doba od odpoutání z gumicuku po první dotyk se zemí.
  • Letové maximum jsou 2 minuty. (kdyby náhodou někdo chytnul stoupák, tak tam na něho nebudeme hodinu čučet, ale za dvě minuty jde na přistání)

        Přesnost přistání

  • Na zemi v místě startu bude umístěna značka výrazné barvy o ø min. 30cm s vyznačeným středem.
  • Měří se vzdálenost mezi středem značky a špičkou čumáku modelu.
  • Měření se provádí z místa úplného zastavení modelu.
  • Měření se provádí na celé centimetry.
  • Pilot může přistávat z libovolného směru.
  • Pokud je model vinou přistání poškozen tak, že není schopen dalšího startu, dostává pilot 3 trestné body (pilot s tím může praštit pouze tak, aby to model vydržel).
 

 

        Organizace soutěže

  • Na průběh soutěže dohlíží hlavní rozhodčí. Ten je demokraticky zvolen z řad všech přítomných před zahájením soutěže (doporučuje se tahání sirek).
  • Hlavní rozhodčí má absolutní rozhodovací pravomoc.
  • Před zahájením se určí počet soutěžních kol a pořadí závodníků.
  • Startuje se způsobem ráz na ráz (jeden přistál, druhý je připraven odstartovat a po pokynu rozhodčího startuje). Tímto se vylučuje taktizování a zbytečné čekání na termiku.

 

3. Bodování

  • Bodování vychází z výsledného pořadí v každém startu a v každé disciplíně
  • Výsledné pořadí v disciplíně zároveň určuje počet bodů (1.místo 1bod, 5.místo 5 bodů….).
  • Po odlétání všech kol se sečtou každému pilotovi všechny body a vyhrává ten, kdo má nejméně.
  • Pokud má více pilotů stejný výsledek dělí se o stejné (to lepší) místo, zbytek startovního pole se úměrně tomu posune nahoru.

Příklad počítání bodů:

 

1. kolo

2. kolo

 

čas

pořadí

přistání

pořadí

čas

pořadí

přistání

pořadí

celkem

Jarda

55s

1

50cm

1

45s

2

45cm

1

5

Pepa

50s

2

2m

2

52s

1

1,5m

2

7

Po sečtení všech pořadí zjistíme, že vyhrál Jarda, protože má nižší součet.

 

Letu zdar! Mara