Franta Podlipák

Franta Podlipák (13.6.1872 - 13.9.1913), průkopník a zakladatel letectví na Vyškovsku. Jediný syn hraběte Unterlinde. Jeho otec hrdý na svůj hraběcí titul mu dal jméno Frank (tedy Frank Unterlinde). Franta si ale na otcův hraběcí rod nepotrpěl a jevil větší zájem o techniku jak o čajové dýchánky. Po otcově smrti 1885 si nechal na popud své matky jméno počeštit na Franta Podlipák.
Po vzoru bratří Wrightů, se sám pokusil o sestrojení vlastního jednoduchého kluzáku. Jeho technické a nadčasové konstrukce předčily očekávání celé aviatické veřejnosti.
1897 sestrojil první kluzák, který testoval na Liliové hoře (kopec na kterém je postaven kostel sv. Martina). Po několika desítkách úspěšných letů již nechtěl jen klouzat z kopce dolů, ale opravdu se vznést.
Důvtip a troufalost Franty neměly mezí. Nový typ letounu označený jako FP-01 byl již opravdovým, plně řiditelným letounem. Avšak i ten měl jednu zásadní vadu. Pro svůj let potřeboval oproti jeho prvotnímu kluzáku vyšší rychlost, kterou ale na Liliové hoře dosahoval jen s těží.
Dne 26.7.1899 se naskytla nevídaná podívaná nejen Vyškovu, ale i přilehlým vesnicím. Aby FP-01 dosáhl potřebné rychlosti, byl dlouhým lanem připevněn k dvojici parních lokomotiv, které ho na trase Vyškov - Ivanovice roztáhly. Letoun se vznesl do tehdy neuvěřitelné výšky 40 metrů. Byl to milník ve vyškovském letectví. Takto “poháněných” letounů bylo zkostruováno ještě několik a byla na nich testována technika letu.
S nástupem výkonného spalovacího motorů (na tehdejší dobu opravdu silného 15kW) vzniká i první Podlipákův letoun FP-06 s vlastním spalovacím motorem. První vzlet byl datován 13.6.1902. Shodou okolností je to den jeho třicátých narozenin. Po přistání se nechal slyšet že úspěšný let byl tím nejlepším dárkem. Následovala velkolepá oslava. Tehdy letoun obletěl okruh Vyškov, Pustiměř, Ivanovice a zpět. Následovaly další typy letadel označované postupně FP-07, 08, atd.
Posledním jeho výtvorem byl FP-13. S tímto letounem se zúčastnil i rychlostního závodu v Anglii. Třináctky v jeho životě mu byly zřejmě dány a letoun s tímto označením mu byl bohužel osudný, stejně tak i rok 1913. Během závodu kdy byl na prvních místech, vlétla skupinka do mlhy, ale on jediný z ní nevylétl. Tělo ani letadlo se nikdy nenašlo.