Hornet Moth letí

08.04.2013 07:32

 

Autor: Marek Ambrož

 

            Slíbil jsem, že napíšu jak lítá Hornet, tak tady to je. V sobotu se udělalo trošku letovější počasí, tak jsem pln očekávání okamžitě vyrazil na letiště. Mladší část rodiny byla naším autem v Brně, tak jsem mohl prověřit skladnost modelu při přepravě. Jednodušeji: naložil jsem to na skládačku a vyrazil.

            Po příjezdu mě čekalo mírné zklamání, složit model na letišti je mnohem pracnější než doma na stole. Je prostě hodně toho, co je třeba připevnit (2x křídlo, 4x vzpěra, 4x lanka, 1x podvozek). Ale co, v létě to bude jednodušší. 

            Naroloval jsem, přidal plyn a vpřed. Letadlo se odlepilo asi po třech metrech a v tu chvíli došla baterka. Jsem génius, chlubím se kolik už jsem toho slepil, ale v rozhodujícím okamžiku šáhnu vedle a na zálet letadla vezmu vybitou bacnu. No nic, vrtule se sotva točila tak dokončím okruh, v pohodě přistávám a jsem klidný. To letadlo letí skoro bez plynu.

             Po výměně baterky to zkouším znovu. Model při startu drží stopu a je hned ve vzduchu. Trimovat není třeba (kupodivu), v zatáčkách pěkně sedí, dokáže letět pěkně pomalu (a to se mi líbí), při přetažení nepadá do vývrtky a bez motoru obstojně klouže. Letové vlastnosti připomínají spíš Cimrmanovu stíhací vzducholoď „Karel“. Zkouším akrobacii. Přemet, souvrat, zvrat jsou bez problémů a model je zaletí realisticky pomalu. Při výkrutu a zvratu se projevuje malá účinnost křidélek a musím si pomáhat směrovkou. Elektronicky už zvětšit výchylky nejdou, tak budu muset dát na servo delší páku (ale už teď pochybuji, že se k tomu někdy dokopu). Do vývrtky model nejde ať dělám, co dělám.  Při přiblížení na přistání se i při malé rychlosti dobře ovládá a při podrovnání nemá snahu vyplavat. Na tříčlánek 1100mAh je letový čas 20 minut a víc.

            Celkově se letadlo docela povedlo. Za teplých letních večerů to bude paráda. Akrobacie mě trošku zklamala. Různé lomcováky se s tím zaletět dají, ale jak prohlásil Martin: „Ty obraty neznají ani rozhodčí FAI, a ti už viděli všechno“. No co, není to akrobatická Extra a letí to hodně, hodně pomalu a to se mi líbí.

 

 

 

Tady je pár fotek ze záletu a z Hnojiště. Fotky a videa obětavě pořídili a poskytli (bez nároku na autorská práva)  Zdenál a Peťan. A za to jim patří dík.