Podlipácký víkend 2014

02.07.2014 22:39

Autor: Marek Ambrož

O víkendu 21.-22.6. 2014 se konalo setkání modelářů Aeromodelklubu Vyškov (Podlipáci), již tradičně spojené se soutěží memoriál Franty Podlipáka. A když už mluvíme o tradicích, počasí je také zachovalo, a jako každý rok foukalo a foukalo. Z toho důvodu byl memoriál přesunut až na neděli a sobota se nesla v duchu volného létání a ježdění. Vzduch byl dostatečně turbulentní, tak piloti mohli prokázat pevné nervy, chladnou hlavu, nebo (u některých jedinců) dostatek alkoholu v krvi. To však v žádném případě neubralo na atraktivitě podaných výkonů. Několik modelů bylo rozbito, ale většina zvládala rozmary počasí bez újmy.

Jeden ze zrušených modelů

V odpoledních hodinách proběhly dvě neoficiální soutěže. První byl slalom RC aut na dvě kola se startem „ala le Man‘s“. Nejpomalejší model by nominován do funkce „zavazeče“. Další novinkou oproti tradičním závodům byla možnost závod doběhnout osobně (tzv. po svých) z důvodu vybití pohonného akumulátoru. Tuto možnost využili pouze dva závodníci a neobávajíce se srdeční zástavy odhodlaně vběhli mezi slalomové tyče. Očití svědkové tvrdí, že to nebyl žádný hezký pohled a pohyb na čerstvém vzduchu by se měl nechat spíše trénovaným Tyršovým následovníkům, kterým tolik nehrozí újma na zdraví.

Další soutěží byl hod házedlem na tři kola libovolným způsobem. Především mladiství piloti zde dosahovali pěkných výsledků a ti starší si mohli jen povzdechnout: „Kde jsou ty časy, kdy jsme to uměli.“

Jeden z vrhačů


 

Sobota byla zakončena posezením s grilováním, kterého se bohužel zúčastnili jen ti nejvytrvalejší.

Futuristická imaginace pilota


 

Dojemné loučení


 

V neděli dopoledne se počasí trošku umoudřilo a mohla proběhnout oficiální soutěž „Memoriál Franty Podlipáka“. Jak jistě všichni víte, tato soutěž je pořádána na památku letce, konstruktéra, vizionáře a vyškovského rodáka Franka Unterlinde. Do závodu se přihlásilo 6 pilotů v oficiální části a 2 piloti v části neoficiální. O největší překvapení se postarali Jirka Krška (kterému se konečně, po třech letech, podařilo dostavět soutěžní model) a Marek Hynšt (který ještě loni nedokázal doletět od praporku k praporku bez zakufrování a letos se umístil na medailové pozici).


 

Čihák Rapid Miloše Provalila


 

Eastbourne monoplane Zdeňka Štarka


 

Blackburn Type „unknown“ Marka Hynšta


 

Bleriot XI Radka Spisara


 

Caudron 1911 Marka Ambrože


 

Blackburm monoplane Jirky Kršky


 

Oficiální výsledky:

Model

Body

Pořadí

Čihák Rapid Miloše Provalila

10

5

Eastbourne monoplane Zdeňka Štarka

90

3

Blackburn Type „unknown“ Marka Hynšta

90

3

Bleriot XI Radka Spisara

60

4

Caudron 1911 Marka Ambrože

150

1

Blackburm monoplane Jirky Kršky

100

2


 

Vyhlášení výsledků


 

Za svoji osobu bych chtěl poděkovat všem účastníkům a především trpělivým manželkám a družkám. Celý víkend proběhl v klidné a přátelské atmosféře a toho si musíme v dnešní frenetické době vážit.


 

Dodatek:

Letošní ročník memoriálu se nesl ve slavnostním duchu. Před nedávnou dobou náš náčelník Jura Krška nedopatřením objevil nové skutečnosti ze života Franty Podlipáka. Když pátral v místním archivu po svých předcích, chtěje doplnit svůj již tak dlouhý rodokmen, jeho zrak padl na složené noviny, nacpané pod jednu (pravděpodobně kratší) nohu skladištního regálu. Zvědavost mu nedala, zežloutlé, zaprášené noviny vytáhl a učinil tak jeden z nejdůležitějších objevů z tajemství života statečného vyškovského letce. Jednalo se o vydání Der Wischauer Beobachter ze dne 1.6.1902 (to byl nezáživný týdenní plátek vydávaný vyškovskou německou většinou na začátku minulého století). Tam na straně 3 vpravo dole Jirku zaujal krátký článek, jehož část byla napsána v češtině. Jirka, němčiny neznaje, nedokázal text přesněji přiřadit a tak zastrčil noviny do kapsy montérek a potichu se vypařil z archivu.

Po bližším prozkoumání a k naší velké radosti jsme zjistili, že se jedná o autentickou výpověď Vendelína Podbrádka, rolníka z Ivanovic, o pravděpodobně prvním pokusu Franty Podlipáka o let na uzavřené trati s letounem FP 06. Autor článku, německý novinář, Hildegard Scheisse si pravděpodobně nedokázal poradit s místním dialektem bodrého zemědělce a tak text pouze foneticky přepsal.

Nechme tedy promluvit Vendelína Podbrádka:

Tož to vám belo takového randála na nebu, že sem si skorem do gatí pustil. Potem to celé utichlo a nebelo ničeho slyšať a najednó vam rana jak z kanóna. Kósek odmeňa ruchla sebó na zem hromada latí drvenéch, akéchsi hader dorvanéch a spósta špagáto. No hrach z pola už bel sklizené tak to moc škode nenarobilo. A najednó sa z té hromade drápe chlap v kabucho koženom, s takovó divnó čepicó a modró šáló tak tře loktě dlóhó. Čočí na mňa a mele cosik o ausfall, vergasser, schrauben a prüfe. Když viďál, že naňho čočám s hubó otevřenó, zakrótěl hlavó a odpajdál přes pola kamsik k Wiškowu“

Svědectví zapsané v německých novinách jasně dokazuje, že F. Podlipák provedl svůj první přelet již před 1.6.1902 a nouzově přistál pro poruchu karburátoru na poli blízko Ivanovic.

Tento objev povzbudil náš tým k dalšímu bádání a v nejbližší možné době pošleme Jirku zase do archivu.


 

LETU ZDAR!

Mara