Závody lepidel

08.06.2018 00:00

Závody lepidel

    Jednou jsem se v kroužku neprozřetelně vyjádřil, že bychom mohli udělat závody lepidel, abychom zjistili, které je nejlepší… Zkusil jsem pak na to zapomenout, ale je úžasné jakou mají děti paměť na věci, které chtějí. Byl jsem tedy donucen mnoha urgencemi závody uskutečnit.

    Jelikož jsem neměl odhad, kolik lepidlo udrží v jakém zatížení a jak dlouho nám to bude trvat, rozhodl jsem se pouze pro jeden případ zatížení – smyk.

    Špalík tvrdší balsy čelní stranou na tupo přilepený ke svislé podložce (všechny špalíky broušeny strojně, aby byly alespoň nějak dodrženy stejné podmínky). Průřez špalíku a tedy plocha lepení 5x10mm.

    Použil jsem všechny lepidla, která máme v kroužku. Jejich výčet vidíte na fotografii.

 

    Zatížení jsem přenášel přes tenkou textilní smyčku, aby to byl opravdu smyk (ono tam bylo stejně trochu ohybového zatížení, ale pro danou chvíli to stačilo). A vlastní zátěž jsem se rozhodl vytvořit vodou. Její odměření je jednoduché a tím budu znát přesné hmotnost – sílu. Na smyčku jsem tedy pověsil 5l bandasku od Veltlínu.

 

    Myšlenku to provést, jsem si udělal sám. Ale vlastní realizaci jsem již nechal na klucích z kroužku. Ať se učí… . Myslím si, že vlastní zkoušky i zápis z nich zvládli velmi dobře.

Jen nás v průběhu měření překvapilo, kolik toho ta lepidla přenesou a museli jsme bandasku vyměnit za kýbl. Na fotkách jsou vidět jak to celé dopadlo.

    Vzorek Herkulesu a Purexu drželi tolik, že se smyk přeměnil v deformaci (pak i ohyb) a vytržení svislé podložky. Proto jsme nemohli vyzkoušet Uhu, protože podložka byla štíplá až k němu.

    Výsledky budiž brány s rezervou, ale je vidět, že nejslabší byl řídký vteřiňák a jak houstl, tak zvyšoval svoji výkonost. A nejpevněji držel Herkules.

    Hlavní ale je, že se děcka zabavili a vyzkoušeli si, že se dá modelařina dělat i „vědecky“. Třeba příště už vychytáme mouchy a zkusíme i něco jiného.